“Gewoon” plezier maken

Waarom “gewoon” plezier maken zo belangrijk is voor de ontwikkeling van kinderen.

Onlangs waren de managers kinderopvang en het pedagogisch team van SKO met elkaar aan het filosoferen over wat we belangrijk vinden voor “onze” kinderen. Kijkend naar de toekomst en wat er van kinderen verwacht wordt. Hoe verandert de wereld en wat willen wij als kinderopvang kinderen meegeven? Er kwamen hele mooie opvoedingsdoelen uit. Zo willen we bij kinderen bewustwording creëren. Autonome kinderen die bewust zijn van zichzelf in de wereld. Ook vinden we verbinding heel belangrijk. Verbinding met elkaar, leven met liefde voor elkaar maar ook verbinding met je omgeving, de natuur, je wijk en gemeenschap. We willen gezonde kinderen en dus hoort daar lekker bewegen en gezond eten bij. We hadden met elkaar allemaal mooie wensen voor kinderen geformuleerd. Tot bijna aan het eind van het overleg een collega zei: “Nou ja als ik naar mijn eigen kind kijk, vind ik het allerbelangrijkste dat als ik hem ophaal van de opvang dat hij plezier heeft gehad”.

En eigenlijk viel het toen een beetje stil met de bewustwording dat ja plezier maken, daar draait het toch wel om. Als pedagoog en als mens heb ik plezier in het leven, lol en een goede dosis humor hoog in het vaandel staan. Maar stiekem vond ik, in mijn functie als manager pedagogiek bij SKO, het woord plezier een beetje onbevredigend, het dekte voor mij onvoldoende het belang van onze sector voor de ontwikkeling van kinderen. Dat kwam mij te dicht liggen bij die andere dooddoener: we zijn maar opvang.

Uiteraard weet ik dat plezier maken heel belangrijk is voor kinderen, het geeft betrokkenheid en motivatie om te ontwikkelen en te leren. Maar volledige verzoening met dat kinderopvang vooral om plezier maken gaat, kwam pas op de inspiratieavond die wij recent hebben georganiseerd voor ouders met wetenschapsjournalist en auteur Mark Mieras.

Mieras vertelde dat kinderen vooral plezier hebben bij dat wat hun hersenen op dat moment nodig hebben voor een optimale ontwikkeling. Daarom beleven jonge kinderen zoveel plezier aan bewegen, jongens aan ravotten en oudere meisjes aan lekker kletsen. Wanneer kinderen plezier maken is dat wat kinderen doen en wat hun hersenen willen dat ze doen, in complete synergie zou je kunnen zeggen.

Mieras liet zich tijdens de inspiratiesessie soms wat kritisch uit over het onderwijs dat niet aan de natuurlijke (ontwikkel) behoefte van kinderen tegemoet komt. Daar is in het onderwijs, zo gaf hij toe, en zeker in vernieuwingsscholen zoals bij Jenaplanschool de Kring wel steeds meer aandacht voor maar het blijkt lastig in het onderwijs door alles wat “moet”. Ik bedacht me terwijl ik naar hem zat te luisteren dat wij het als kinderopvang dan toch maar goed doen. Doordat wij altijd gezien zijn als slechts opvang, waardoor eisen vooral gericht zijn geweest op veiligheid, hebben wij de ruimte gehad om naar kinderen te kijken en hun behoeftes te volgen. Daar zijn we in mijn mening dan ook heel sterk in.

Als ik met pedagogisch medewerkers in gesprek ben over hun werk, komt dan ook geregeld terug dat ze vooral dingen met kinderen doen die de kinderen leuk vinden, waar ze plezier aan beleven. Dat vertelt mij dat wij goed naar kinderen kijken en aansluiten bij wat hun ontwikkelbehoefte is. Het directe, zichtbare resultaat is het plezier en daarmee ondersteunen we kinderen dus ook het meest in hun ontwikkeling. Hoe mooi kan je werk zijn!

Werkend in de kinderopvang heb ik altijd het gevoel dat we worden gezien als het kleine zusje van het onderwijs. Nog onvoldoende serieus genomen en het beeld van die grote zus altijd boven je om na te streven. Nu was ik zelf na mijn uitstapje in het onderwijs al helemaal overtuigd van onze kracht in de kinderopvang. Maar ik bedank Mark voor het geven van mooie woorden en inzicht in het belangrijke werk dat we in de kinderopvang doen.

Trots ben ik dat ik in zo’n mooie sector werk. Laten we plezier maken!

Shirley

De inspiratiesessie van Mark Mieras helaas gemist? Zie hier een compilatie van de avond.